Vakantie..!!!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne - WaarBenJij.nu Vakantie..!!!! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Rianne - WaarBenJij.nu

Vakantie..!!!!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

05 Februari 2014 | Nicaragua, Granada

Joehoe, ik heb sinds zondagmiddag VAKANTIE!!! Want m'n werk in de TipiJungla zit erop. En dat vind ik helemaal niet erg. Maandag ben ik weer in Granada (Nicaragua) gearriveerd, om 4 weken met papa te reizen en daarna nog een week in m'n uppie. Bedden opmaken, schoonmaken, afwassen.....dat hoef ik voorlopig lekker niet te doen. Heerlijk!

De laatste week werken in de TipiJungla ging niet zo snel als al die andere weken. Komt vast omdat ik me verheugde op m'n vakantie, want we hadden weer bijna alleen maar leuke gasten. Ook Paul en Krystl (= de oplossing van m'n 'raadsel'...) waren erg leuke gasten. Zondag m'n spullen gepakt en via San José naar Granada gereisd. Begin maart slaap ik nog met papa 2 nachten in de TipiJungla.

De busreis van San José naar Granada ging heel wat sneller dan de vorige keer, toen er mega-rijen stonden bij de grens. Nu was ik al in 5 kwartier de grens over. En nam bovendien 2 jongens uit de VS op sleeptouw, die de grenspassage voor het eerst deden en geen idee hadden hoe het allemaal werkte. Ze waren dus blij met me. En ik had nu reismaatjes tot aan Granada, want daar gingen ze ook naartoe. Wel grappig dus dat ik inmiddels anderen kan helpen de grens over te komen. Een paar weken geleden (toen ik op een zondagochtend terugreisde van het dorpje bij de berg Chirripo naar de TipiJungla) had ik om 6.30 uur 's ochtends een jongen uit Duitsland en 2 uit Polen achter me aan lopen bij het overstappen in San Isidro, omdat ik als enige wist waar het andere busstation te vinden was. Dat wist ik omdat ik al 2 keer eerder in deze stad was geweest. Dus ik ben niet te beroerd om anderen te helpen, want het is uiteraard ook fijn als ik geholpen word.

Ooh ja, de vorige keer schreef ik over het gedoe met de bussen, de bustijden en de adressen van de terminals enzo. Dat het allemaal niet klopt en onduidelijk is. Omdat ik wist dat ik nog een keertje met de bus vanuit San José naar de grens met Nicaragua zou reizen, vroeg ik de vorige keer (bij het kantoortje van het busbedrijf aan de grens) alvast hoe laat de bussen vanuit San José naar de grens gaan. De vorige keer wilde ik de bus van 7 uur nemen (maar die bleek om 6.30 uur te vertrekken; stond niet goed op de website van het busbedrijf), maar nu wilde ik wat eerder gaan. Volgens de mevrouw van het busbedrijf gingen de bussen eens per uur, op het halve uur. Prima, dus ik wilde afgelopen maandag de bus van 5.30 uur (inderdaad, uitslapen is er niet bij...) pakken, vanaf het beginpunt. Bleek die bus volgens de dienstregeling pas om 5.50 uur te gaan. Woehaaaaaaaaa.....alweer de verkeerde info van de busmaatschappij.

Anyway, ik ben nu weer in Nicaragua. Vanochtend met papa een tour gedaan over een landgoed met een bananen-, cacao-, en sinaasappelplantage. Mooi en interessant! En het tripje heen en terug met een bootje over het Meer van Nicaragua was ook erg de moeite waard. We konden niet in de hotsprings, want het wat was....too hot...echt waar. Het kookte zowat!

Morgen verlaten we Granada, met alle bagage. Dan gaan we in ieder geval naar Matagalpa, op een paar uurtjes bussen van Granada. In deze omgeving zijn oa veel koffieplantages. Jummie, lekker proeven!! Volgende week woensdag vliegen we van Managua naar het noorden van Guatemala (dan zijn we 7 uur onderweg met 2 overstaps, ipv ongeveer 29 uur met de bus, verdeeld over 3 dagen. Daar heb ik wel wat dollars voor over!) In Tikal gaan we de Maya-overblijfselen (in de jungle) bekijken. Ik denk dat dit het hoogtepunt van de reis wordt.Dit is het meest noordelijke punt van onze reis. En daarna gaan we nog 3 of 4 mooie gebieden in Guatemala bekijken. Leuk werk om dit allemaal uit te zoeken en te regelen! En papa vindt het wel prima wat ik allemaal regel. En er zitten voor hem heel wat 'kerk-mogelijkheden' in het programma. Maar ik ben na al die natuur in Costa Rica erg toe aan cultuur, dus ik vind het niet erg om af en toe eens een kerk binnen te lopen.

En inmiddels begin ik ook weer veel zin te krijgen in hardlopen. Dus als ik op 12 maart terugkom, ga ik zeker snel weer hardlopen. De hardloopschoenen die ik had meegenomen naar Costa Rica ( waarop ik bijna m'n hele marathontraining heb gedaan), heb ik inmiddels weggegeven aan een goed doel.

Ooh ja, ik heb inmiddels op alle 4 m'n sollicitatiebrieven die ik de afgelopen 2 weken heb verstuurd een afwijzing binnen. Dus het ziet er naar uit dat ik, als ik terug ben, nog effe alle tijd heb om iedereen weer te zien omdat ik dan toch nog geen baan heb. Als jullie nog vacatures weten: mail me!!

Adios!

  • 05 Februari 2014 - 22:44

    Gerard Nijboer:

    Veel plezier nog. En als je terug bent ga ik je afbeulen. Vergane arbeid inhalen.

  • 05 Februari 2014 - 22:57

    Heleen:

    Hey Rianne, veel plezier komende tijd, gave plannen! Tikal is prachtig! Chichicastenango ook een aanrader! Ik mail je nog! Groet!

  • 05 Februari 2014 - 23:10

    Rianne :

    @Heleen (en de andere kenners van Central-America), ik wil inderdaad ook naar chichicastenango. En daar in de buurt ook naar Antigua en Lago de Atitlan. En als we tijd hebben ook naar Semuc Chamepey, ook in Guatemala en Copan in Honduras. Maar dat zal wel niet allemaal passen in deze 4 weken.

  • 06 Februari 2014 - 12:12

    Kees En Elly:

    Hoi Rianne, wat leuk om weer een verslagje van jou te lezen.
    Wel fijn dat je nu vakantie hebt en met je vader op stap kunt.
    We wensen jullie een fijne tijd samen.
    Groet, Kees en Elly.

  • 07 Februari 2014 - 15:01

    Marike :

    ECHTE koffie. Denk even aan mij (terwijl ik die bagger DE hier probeer weg te werken..)

    Geniet ervan. Zo bijzonder dat je zoiets met je pa kan doen.

    Besos

    Marike

  • 07 Februari 2014 - 16:25

    Marianne:

    Hoi wereldreizigster,

    Paul en Krystl!!!!!!! Daar was ik van m'n leven niet opgekomen.
    Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet meer helemaal (uuuhhh...helemaal niet meer) tot de jeugdigen behoor.
    Fijne vakantie en tot in Zeeland!

    Groet
    Marianne

  • 07 Februari 2014 - 19:54

    Je Peetouders:

    Hoj Rianne
    Jou en pa zijn verslagen gelezen wij vinden ze heel intressant, en beniewd naar de rest van jullie verhalen.Beul je vader niet te veel af! Heel veel plezier en groettjes Mien en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 29 Okt. 2013
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 9762

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2013 - 12 Maart 2014

Op avontuur in Midden-Amerika

23 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: